Naam: Dianne Smit
Leeftijd: 30+
Beroep/functie/werk: Eigenaresse en ontwerper kinderkledingmerk Ukiyo
Locatie: Arnhem
Verbinding met Arnhem: Woont en werkt in Arnhem
Juni Modemaand/FDFA´23 tip: De presentatie van een deel van de nieuwe Ukiyo collectie tijdens Nacht van de Mode bij Galerie Gang in Klarendal!
‘In 2020 ben ik mijn eigen label Ukiyo gestart. Een duurzaam kinderkleding merk waar ik al langer van droomde, maar nooit de tijd vond om het op te zetten. Door de lockdown kwam de wereld om ons heen tot stilstand en ontstond de ruimte om Ukiyo uit te werken. Ik geloof heel erg in mijn eigen product; het idee van duurzame kinderkleding, en ik wilde dit persé lokaal opzetten. En dat is mede dankzij alle specialistische partners hier in de regio gelukt! Al vanaf ik weet dat ik besta, volg ik mijn eigen koers. Ik ben eigengereid, mild recalcitrant en allergisch voor hokjes. Ik volg mijn gevoel en bepaal zelf mijn route. Ook zakelijk. Mijn roots liggen in een klein dorpje in Friesland; ik kom uit een creatieve familie vol kunstenaars en dichters. Het maken, creëren heeft me altijd getrokken.
Een van mijn favoriete kunstenaars is Breitner; een rauwe kunstschilder die het impressionisme naar Amsterdam bracht. Hij schilderde ooit een aantal portretten van meisjes in kimono's. Voor mij een fantastisch kledingstuk met een waanzinnige uitstraling; de kracht, de elegantie, én unisex. Waardoor er dus niet meteen een stempel op zit. Breitner fotografeerde zijn modellen met een box camera. Waarin hij meerdere opnamen na elkaar kon maken. De foto’s gebruikte hij om daarna rustig na te schilderen. Dit was uniek, eind 19e eeuw. Een vooruitstrevende werkwijze die, zeker voor die tijd, buitengewoon te noemen is. En waar critici hem op beoordeelde. De uitkomst was een reeks portretten die me vroeger als kind al fascineerden en mijn voorliefde voor Japanse kunstvormen aangezwengeld hebben.
Ik hoop altijd dat mensen, net als bij een schilderij, bewust naar kleding durven te kijken. Zodat ze zien dat het kwaliteit is, waardoor ze begrijpen dat het bijpassende prijskaartje kloppend is. We worden zo enorm geleefd met zijn allen, dat we amper stil staan en niet goed meer kijken. Als ik me te veel af laat leiden door de drukke wereld om me heen trek ik bewust even naar binnen, om zo terug bij mezelf te komen. Ukiyo betekent ‘Leven in het nu’ in het Japans. Dit past natuurlijk heel erg bij hoe kinderen in de wereld staan, maar we zouden dit ook als volwassenen veel meer mogen toepassen.’