Naam: Annika en Tjerre
Leeftijd: 20+
Beroep/functie/werk: Master Critical Fashion Practices
Locatie: Arnhem
Verbinding met Arnhem: We studeren aan ArtEZ
JMA/FDFA´23 tip: Van 27 juni tot en met 2 juli presenteert onze generatie hun afstudeerwerk op de vide van Museum Arnhem. Deze ArtEZ finals expositie is gratis toegankelijk.
Annika: ‘Tjerre en ik werken graag samen, maar vormen geen collectief. We zijn gevraagd door het hoofd van onze opleiding, en omdat we ons beiden heel erg kunnen vinden in het thema van FDFA’23, sprak deze expositie ons erg aan. We zijn beiden zowel privé als in ons werk niet heel normatief en onderzoeken graag hoe de wereld er buiten de lijntjes uitziet.’
Tjerre: ‘Vroeger wilde ik modeontwerper worden. Maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik ging twijfelen of ik dat wel écht wilde. Inmiddels ben ik blij dat ik bijtijds de juiste keuze heb gemaakt. Ik stel het lichaam graag centraal, omdat dit totaal vergeten wordt binnen het huidige modesysteem. Een lijf wordt tegenwoordig zo gestandaardiseerd; ik probeer daar meer perspectief op te werpen. Ik werk uit een soort urgentie. Als queer persoon vind ik het heel belangrijk om het huidige, dominante modesysteem uit te dagen. We zijn allemaal anders, en onze lichamen maken het verschil. Laat onze kleding hier dan ook op aansluiten, in plaats van dat we ons gaan conformeren aan een gestelde norm die velen helemaal niet past.’ Annika: ‘Wat Tjerre zegt, herken ik wel. Hiervoor heb ik een commerciële modeopleiding gedaan, maar hoe meer ik wist over het huidige modesysteem, hoe meer afstand ik voelde tussen mij en het werkveld. Het had door al mijn kennis een negatieve lading gekregen. Wat ik erg jammer vond, want mode is veel meer dan die vervuilende industrie. In deze master heb ik teruggevonden hoeveel betekenis mode kan hebben. In mijn onderzoek heb ik me de afgelopen twee jaar bezig gehouden met collectieve handwerkmethodes, en onderzocht hoe ik de waardering voor ambacht en materialen kon intensiveren. Die waardering zijn we een beetje kwijtgeraakt met zijn allen, terwijl dat in mijn optiek juist heel belangrijk is.’
Tjerre: ‘De manier waarop Annika ambachtelijk handwerk inzet als tegengeluid voor het huidige, snelle modesysteem, dat vind ik inspirerend. Ze doet dit voornamelijk door mensen samen te brengen en in groepsvorm te handwerken, om zo kennis en techniek over te brengen. Ik vind dat buitengewoon, in deze individualistische maatschappij.’